KANCELARIA BANASIK WOŹNIAK I WSPÓLNICYKANCELARIA BANASIK WOŹNIAK I WSPÓLNICY
  • POMOC UKRAINIE
  • O NAS
  • AKTUALNOŚCI
  • ZESPÓŁ
  • OBSZARY DORADZTWA
  • KONTAKT
  • Polski
  • Українська
  • English
KANCELARIA BANASIK WOŹNIAK I WSPÓLNICY
  • POMOC UKRAINIE
  • O NAS
  • AKTUALNOŚCI
  • ZESPÓŁ
  • OBSZARY DORADZTWA
  • KONTAKT
  • Polski
  • Українська
  • English

Powrót do normalności ? wytyczne PIP w związku z odmrażaniem gospodarki

Główny Inspektor Pracy w komunikacie kierowanym do pracodawców i przedsiębiorców opublikował zalecenia dotyczące przygotowań do powrotu do pracy w zakładach oraz zasad bezpieczeństwa w związku z koronawirusem.

W pierwszej kolejności PIP zwróciła uwagę, że epidemia oddziałuje również na zdrowie psychiczne pracowników, może budzić lęki i frustracje. Z tego względu zalecane jest stworzenie nowych analiz zagrożeń, zarówno fizycznych i biologicznych, jak i psychicznych, oraz stworzenie planu działań w celu przeciwdziałania wszystkim ujemnym skutkom epidemii.

Następnie PIP wskazała, jakie środki można podjąć w ramach organizacji pracy w zakładzie. Do środków koniecznych do zastosowania, które eliminują bądź minimalizują zagrożenie należą:

  • środki techniczne – środki ochrony zbiorowej np. stosowanie przegród pomiędzy stanowiskami pracy; jeżeli nie można zastosować przegrody to należy zachować odległość co najmniej 1,5 metra między pracownikami; należy unikać elementów, które nie są zwarte lub mają przestrzenie, lub które stwarzają dodatkowe ryzyko, np. potknięcia się pracownika, czy upadku przedmiotu; dbać o sprawną i wydajną wentylację pomieszczeń pracy,
  • środki organizacyjne – np. zmianowość na stanowiskach pracy, zwiększenie czasu trwania i ilości przerw w pracy, kierowanie tylko wykwalifikowanych pracowników do wykonania określonej pracy,
  • środki ochrony osobistej – np. maseczki (FFP2 i FFP3, N95 itp.) i rękawiczki ochronne,
  • środki behawioralne – np. przestrzeganie reguł i wytycznych kierownictwa, nadzór nad pracownikami,
  • działania przeciwepidemiczne – np. zapewnienie środków do dezynfekcji rąk i elementów środowiska pracy; należy zwiększyć częstotliwość sprzątania pomieszczeń pracy, a przede wszystkim pomieszczeń higieniczno?sanitarnych; przypominać o zasadach higieny w postaci informacji rozmieszczonych w ogólnodostępnych miejscach zakładu pracy.

Przed rozpoczęciem pracy pracownicy powinni zostać poinformowani o wprowadzonych zmianach, przekazać im nowe procedury, a w razie potrzeby zapewnić szkolenie.

W dalszym ciągu, zalecane jest stosowanie pracy zdalnej na wszystkich stanowiskach, na których jest to możliwe, a zwłaszcza w odniesieniu do pracowników starszych, cierpiących na przewlekłe choroby czy kobiet w ciąży. Ponadto Inspektor proponuje izolowanie pracowników, na ile to możliwe ze względu na specyfikę pracy, ograniczanie liczby pracowników korzystających w tym samym czasie ze stołówek i pomieszczeń socjalnych oraz informowanie pracowników o zasadach higieny rąk czy korzystania z rękawiczek i maseczek. Za szczególnie dobrą praktykę inspektor uznaje zastosowanie mat dezynfekcyjnych przy wejściach do biur i hal produkcyjnych oraz promowanie korzystania z transportu indywidualnego poprzez udostępnianie miejsc parkingowych lub miejsc dla przechowywania rowerów.

W przypadku zwiększonej absencji pracowników wskazano, że pracownicy obecni w pracy powinni być elastyczni, jednakże niedopuszczalne jest naruszanie norm czasu pracy i okresów odpoczynku. Należy też dokładnie weryfikować, czy personel nie potrzebuje dodatkowego przeszkolenia i wsparcia, w związku z koniecznością zastępowania pracowników nieobecnych, i w razie potrzeby takie szkolenia i wsparcie zapewnić.

Konieczny jest powrót do normalnego funkcjonowania, jednakże musimy mieć na względzie, że następuje on w nowej rzeczywistości, wymagającej podejmowania wszelkich możliwych środków ostrożności, na które na pewno Inspekcja będzie zwracała uwagę w przypadku kontroli.

Zwracamy uwagę, że zidentyfikowanie zagrożeń fizycznych, biologicznych, chemicznych, jak również psychospołecznych oraz prawidłowo przeprowadzona ocena ryzyka w środowisku pracy mają istotne znaczenie z perspektywy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.

Źródło:

https://www.pip.gov.pl/pl/wiadomosci/109995,bezpieczny-powrot-do-pracy-zalecenia-panstwowej-inspekcji-pracy.html

13 maja 2020
Banasik Woźniak i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych Sp. P.
ul. Siedmiogrodzka 1/336, 01-204 Warszawa, tel. + 48 22 622 35 04; fax: 22 622 35 08
biuro@bww-kancelaria.pl