Nadzór wojewodów nad samorządami. Jak to robić dobrze?
Fundacja Batorego przygotowała opracowanie które pokazuje, jak zgodnie z konstytucją, optymalnie korzystać z potencjału JST w kontekście roli wojewodów. Jednym z ekspertów, którzy odpowiadają na to pytanie jest mec. Aneta Gęsiarz-Krasucka z kancelarii BWW.
Jeden z najbardziej znanych think-tanków w Polsce stawia tezę, że zarówno zmiany formalne, jak i niesformalizowane praktyki rządów Zjednoczonej Prawicy doprowadziły do znacznego ograniczenia samodzielności oraz sprawczości samorządu terytorialnego, w tym jego siły politycznej i ustrojowej. Fundacja Batorego zapytała kilkoro ekspertów o to jakie zmiany są potrzebne, aby przywrócić siłę samorządom, a zarazem nie rezygnować z nadzoru, który jest konieczny? Jaki model kontroli będzie najbardziej efektywny, a jednocześnie zgodny z Konstytucją?
Komentarze do proponowanych zmian w tym zakresie przygotował Zespół Ekspertów Samorządowych Fundacji Batorego, w skład którego wchodzi ekspertka z kancelarii BWW, mec. Aneta Gęsiarz-Krasucka.
Zwraca uwagę m.in. na kwestie braku możliwości sanacji uchwał organów samorządu terytorialnego w toku postępowania nadzorczego i mocno ograniczonych narzędzi w tym zakresie, a także braku znajomości organizacji i działania samorządów przez organy nadzoru oraz sądy administracyjne. Jest to tyle istotne, że to biorąc pod uwagę ustrojowe zmiany jeśli chodzi o nadzór, to właśnie sądy administracyjne powinny przejąć większy ciężar.
Mec. Aneta Gęsiarz-Krasucka podkreśla potrzebę efektywnego orzekania w sprawach samorządowych – Pod pojęciem „efektywnego orzekania” rozumiem przede wszystkim stabilne i spójne rozstrzygnięcia w podobnych sprawach, oparte w sposób przekonujący na przepisach – tłumaczy eksperta z Fundacji Batorego i kancelarii BWW.
Całość opracowania można przeczytać na stronie Fundacji Batorego.