Gdy pracownik zostaje radnym
Pracownik, który jest radnym korzysta ze specjalnej ochrony prawnej zatrudnienia. Nie można go zwolnić bez zgodny rady gminy. Dotyczy to działań jednostronnych pracodawcy w postaci wypowiedzenia, rozwiązania umowy bez wypowiedzenia (w tym tzw. dyscyplinarki), a nawet wypowiedzenia warunków pracy i płacy – wskazuje mec. Aleksandra Woźniak z kancelarii Banasik, Woźniak i Wspólnicy.
Ta ochrona prawna jest jednak uchylona w przypadku zwolnień grupowych, z przyczyn niedotyczących pracowników. Natomiast w przypadku zwolnień indywidualnych z przyczyn niedotyczących pracowników (np. w związku z likwidacją konkretnego stanowiska pracy), ochrona nadal obowiązuje.
Na co zwraca uwaga rada miasta czy gminy? Rada nie wyrazi zgody na rozwiązanie stosunku pracy, jeśli podstawą zwolnienia radnego będą zdarzenia związane z wykonywaniem przez niego mandatu.
Pracownikowi-radnemu przysługuje zwolnienie od pracy w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach organów gminy. Zwolnienie musi obejmować również czas na dojazd. Będzie ono usprawiedliwioną nieobecnością, za którą nie przysługuje wynagrodzenie.
Nie ma przeszkód, aby pracownik-radny, na swój wniosek, odpracował czas nieobecności w pracy w celu zachowania prawa do wynagrodzenia. Nie będzie mu wtedy przysługiwał dodatek za pracę w wymiarze nadliczbowym.
Zasady te dotyczą również radnych rady powiatu oraz radnych sejmiku województwa.